دسته
پیوندها
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 23
تعداد نوشته ها : 2
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem274

خودارضایی در فرهنگ ما یک امر بسیار ناپسند به شمار می‌آید. افسانه‌ها و داستان‌های بسیاری درباره خودارضایی وجود دارد. اما می‌خواهیم بدانیم که آیا این افسانه‌ها حقیقت دارد؟! باید بدانیم که این عمل عوارضی دارد یا خیر؟ این موضوع هم در مردان و هم در زنان شایع است و می‌توان گفت که اکثر افراد در طول زندگی خود چه متاهل باشند و چه مجرد این عمل را انجام می‌دهند. هدف از طراحی این مقاله آشنایی بیشتر با این موضوع و علائم و عوارض آن و همچنین راهکارهایی برای درمان آن است.

خودارضایی چیست؟

خودارضایی یک عمل است که فرد در آن خودش را تحریک می‌کند. این عمل هم توسط زن و هم مردان انجام می‌شود و تفاوت جنسیتی ندارد. این عمل شامل تحریک شدن و رسیدن به ارگاسم فرد توسط خود شخص است که با دستان و یا انگشتان و برخی وسایل انجام می‌شود. عمل خودارضایی معمولا از سنین نوجوانی آغاز شده و تا میانسالی ادامه دارد. طبق آمار 60 درصد از مردان و 30 درصد از زنان این عمل را انجام می‌دهند.

یک جوک قدیمی در رابطه با این موضوع است که می‌گوید: “80 درصد این عمل را انجام داده و 20 درصد باقی در مورد آن دروغ می‌گویند”. خودارضایی یک عمل کاملا طبیعی است که تقریبا همه افراد این عمل را انجام می‌دهند، اما زمانی خطرناک و دارای عوارض می‌شود که تبدیل به یک وسواس و اعتیاد شود. در اینصورت است که هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی عوارض جدی برجای می‌گذارد. اما باز برای بسیاری از شما سوال است که این عمل خوب است یا بد؟! با ما همراه باشید تا در ادامه به جواب تمامی سوالات خود دست یابید.

عوارض خودارضایی برای زنان و دختران

خودارضایی عملی است که توسط زنان نیز انجام می‌شود. همانطور که گفتیم اگر این عمل را به طور طبیعی انجام دهید مشکلی خاصی ایجاد نخواهد کرد. ولی اگر این کار به یک اعتیاد و وسواس تبدیل شود، می‌تواند آسیب‌های جدی به جسم و روان شما برساند. برخی از عوارض خودارضایی در زنان و دختران عبارتند از:

  1. به مرور گرایش به شریک جنسی را کم می‌کند و فرد بیشتر علاقه به خود تحریکی و یا سکس تک نفره پیدا می‌کند
  2. این خانم‌ها، بیشتر مستعد آسیب و عفونت در قسمت ناحیه تناسلی خود می‌شوند
  3. کاهش صمیمیت با شریک عاطفی و حتی اطرافیان
  4. آسیب رسیدن و خشکی واژن به دلیل مالش و تحریک‌های زیاد
  5. برای انجام دیگر فعالیت‌های روزانه خود هیچ انگیزه‌ای ندارند
  6. نقطه جی و کلیتوریس حساسیت خود را از دست می‌دهند
  7. بسیار سخت به ارگاسم می‌رسند
  8. تحریک‌پذیری بسیار کوتاهی خواهند داشت و لذت کافی را از رابطه جنسی با شریکشان نمی‌برند

عوارض خودارضایی برای مردان

عمل خودارضایی توسط مردان بیشتر از زنان انجام می‌شود. اگر خودارضایی در آقایان به طور معمول و طبیعی انجام شود، هیچ مشکل و عارضه جدی به همراه نخواهد داشت و می‌تواند در برخی موارد کمک کننده هم باشد. اما اگر این عمل بیش از حد معمول و بیش از اندازه انجام شود خطرات و آسیب‌های جدی به همراه خواهد داشت. مانند:

  1. خودارضایی بیش از اندازه باعث می‌شود آلت تناسلی آقایان متورم شود.
  2. پوست بسیار حساس شده و قرمز می‌شود. زیرا خودارضایی زیاد، با مواد روان کننده غیربهداشتی و آلوده صورت می‌گیرد و باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شود.
  3. در آقایان باعث زودانزالی می‌شود.
  4. موجب کاهش تعداد اسپرم شده و آن را بی‌کیفیت می‌کند و ممکن است که در باروری اختلالاتی ایجاد نماید.
  5. با خودارضایی بیش از اندازه، فرد کارهای روزمره خود را به سختی انجام می‌دهد.
  6. ایجاد سندرم دات. سندرمی است که در آقایان به وجود می‌آید و به اینصورت است که منی در ادرار حل می‌شود. همین موضوع باعث زودانزالی خواهد شد.
  7. تمرکز را به شدت ضعیف می‌کند.
  8. اعتماد به نفس را کاهش می‌دهد.
  9. خودارضایی بیش از اندازه شادی و نشاط را از افراد می‌گیرد.
  10. باعث احساس گناه و شرمندگی و خجالت می‌شود.

تاثیر خودارضایی بر رابطه زناشویی

عوارض خودارضایی بیش از حد

با توجه به صحبت‌های قبل، متوجه شدیم که انجام بیش از اندازه این کار برای خانم‌ها و آقایان تا چه حد می‌تواند آسیب رسان باشد. هر کاری را در این دنیا نباید بیش از اندازه انجام داد، زیرا باعث آسیب و خسارت خواهد شد. عمل خودارضایی نیز اگر بیش از اندازه توسط فرد انجام شود سبب برخی عوارض خواهد شد. احساس گناه و پشیمانی و عدم اعتماد به نفس و از دست دادن گرایش و علاقه برای رابطه با شریک عاطفی، از عوارض روانی خودارضایی بیش از حد است. متورم شدن آلت و از دست رفتن شکل طبیعی آلت تناسلی و تغیییر رنگ آن از تاثیرات و عوارض ظاهری خودارضایی بیش از حد می‌باشد. برخی مشکلات جنسی و ‌عفونت‌های شدید که باعث بروز برخی بیماری‌های دیگر مانند سندرم دات و عدم باروری در آقایان، از عوارض جسمی و گاها غیرقابل جبران انجام دادن این عمل، بیش از حد طبیعی است.

مرکز مشاوره در پاسداران

علائم خودارضایی چیست؟

انجام منظم خودارضایی به این معنا نیست که شما دچار اعتیاد به این عمل هستید. اما زمانیکه علائم زیر در شما نمایان شد بیانگر این است که نیاز به انجام این کار داشته و این عمل تبدیل به یک وسواس فکری در شما گردیده است. همچنین می‌توان گفت که شما اعتیاد به خودارضایی پیدا کرده‌اید. این علائم شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. زندگی شما چه از نظر شخصی چه کاری و اجتماعی به دلیل خودارضایی، دچار مشکل می‌شود.
  2. این عمل را در هر مکانی انجام می‌دهید. سرویس بهداشتی عمومی، داخل ماشین و… .
  3. حتی زمانیکه نیاز به خودارضایی ندارید و تحریک نشده‌اید نیز این عمل را انجام می‌دهید.
  4. بیشتر فکرتان بر روی انجام این کار است.
  5. برای فرار از احساسات منفی، این عمل را انجام می‌دهید.
  6. انجام این عمل را به تمام فعالیت‌های روزانه خود ترجیح می‌دهید.
  7. زمانیکه خودارضایی انجام می‌دهید، زمان زیادی از شما گرفته می‌شود و زمان بسیاری را صرف آن می‌کنید.
  8. بعد از انجام این عمل احساس گناه و پشیمانی می‌کنید.

راه‌های ترک خودارضایی

فواید ترک خودارضایی بر چهره

ترک خودارضایی تاثیرات مثبت بسیاری مانند: افزایش اعتماد به نفس، در امان ماندن از بیماری‌ها و عفونت‌ها را دارد. اما افسانه‌هایی وجود دارد که این کار می‌تواند بر روی پوست و چهره تاثیر بگذارد و آن را دچار مشکل کند. باید به شما بگوییم که این یک باور غلط است. درست است که انجام این عمل بر روی هورمون‌های ما تاثیر می‌گذارد، اما به حدی نیست که بتواند باعث خرابی پوست و تغییر چهره بشود. اما می‌توان گفت ترک خودارضایی سبب خواهد شد که ما با نشاط‌تر بوده و اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم. این امر سبب می‌گردد که چهره ما کمی روشن‌تر و بهتر دیده شود. اما نمی‌توان گفت که مشکل حادی را برجای خواهد گذاشت. خرابی پوست و مشکلات چهره دلایل دیگری دارند که می‌توان با مراجعه به پزشک و یا انجام یک روتین پوستی مناسب آن را بهبود بخشید.

خودارضایی در قرآن

در ابتدا باید بگوییم که واژه خودارضایی در قرآن توسط خداوند، آورده نشده است. این موضوع بیان می‌کند که عمل خودارضایی از جانب خدا منع نشده و گناه نمی‌باشد. اما برخی معتقدند که این عمل حرام است و این را با توجه به تفاسیری که از برخی آیات خداوند به آن رسیده‌اند بیان می‌کنند. اما در کل طبق اسلام انجام این عمل چه برای زنان و چه برای مردان حرام است.

درمان خود ارضایی

تا به اینجای مقاله با خودارضایی و عوارض آن آشنا شدیم. متوجه شدیم که این کار مزایا و معایبی دارد، اما انجام بیش از اندازه آن می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی شود. از آنجایی که بسیاری از افراد این عمل را انجام می‌دهند، ممکن است برخی از این افراد به این عمل اعتیاد پیدا کرده باشند و از انجام آن عذاب بکشند و احساس گناه شدید داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که فرد از نظر روانی بسیار آسیب ببیند. اما جای نگرانی نیست. با انجام برخی راهکارها و رعایت برخی نکات می‌توان خودارضایی را به راحتی ترک کرد یا به میزان طبیعی این عمل را انجام داد. برخی از راه‌های درمانی برای کنار گذاشتن خودارضایی عبارتند از:

  • صحبت کردن با یک دکتر روانشناس و یا پزشک می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. می‌توانید به صورت حضوری و یا مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشک خود در رابطه با مشکلتان به راحتی صحبت کنید. پزشک و یا مشاور مربوطه بهترین راهکارها را برای درمان و ترک خودارضایی، در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد.
  • قبل از اینکه به رختخواب خود بروید و بخوابید در رابطه با موارد تحریک زا فکر نکنید و این افکار را از ذهن خود دور سازید.
  • میل جنسی خودتان را به هر اندازه که هست بپذیرید.
  • ذهن خودتان را از روی مسائل جنسی منحرف کرده و خود را سرگرم کارهای روزمره خود کنید.
  • مصرف برخی داروها نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. این داروها باید با توجه به تشخیص پزشک برای شما تجویز گردد. کار اصلی این داروها برای کاهش خودارضایی این است که سطح ترشح هورمون تستوسترون در بدن را نرمال می‌کند.

کلام آخر

برای کلام آخر باید بگوییم که انجام عمل خودارضایی در نوجوانان و بزرگسالان یک امر کاملا طبیعی است. اما انجام بیش از حد آن مشکلاتی را به همراه خود خواهد داشت. از این رو اگر شما فردی هستید که این عمل را هر روزه انجام می‌دهید و یا از انجام آن احساس گناه به شما دست می‌دهد، بهتر است با مشاورین و متخصصین تیم قوی آرامش من صحبت کنید. کلینیک روانشناسی آرامش من با سالیان سال تجربه درخشان، با حضور مجرب‌ترین مشاورین و رواندرمانگران تهران در خدمت شما عزیزان هستند. شما می‌توانید به سه روش حضوری، آنلاین و یا تلفنی با مشاورین ما در تماس بوده و از راهکارهای آنان برای ترک این عمل بهره ببرید. تیم ما هر لحظه در این مسیر کنار شماست.

منبع: خود ارضایی

شماره تماس: 02122882473 - 09393448506

آدرس: تهران- پاسداران- بین دشتستان هفتم و هشتم - ساختمان پزشکان سینا



دسته ها :
پنج شنبه سیم 1 1403
X